Of je nu een webinar hebt bijgewoond, een app hebt gedownload om een nieuwe taal te leren of online checklists gebruikt ter voorbereiding op een belangrijke vergadering – je hebt vast -wellicht onbewust- al eens gebruikgemaakt van E-Learning. Het is niet nieuw, maar de leermogelijkheden zijn door de jaren heen behoorlijk veranderd. Terwijl we twintig jaar geleden bladeren door een online-document heel geavanceerd vonden, hebben de online leermogelijkheden dankzij de technologische ontwikkelingen de laatste jaren een enorme vlucht genomen, zeker na het veelvuldige gebruik tijdens de COVID-19 pandemie.
Maar wat is E-learning dan precies? De verschillende vormen, inhoudstypes, aanbiedingen en ervaringen maken het lastig om er een praktische en precieze definitie voor te geven. Strikt genomen kan E-Learning elke soort leerstof of oefening zijn die via het internet op een elektronisch apparaat wordt weergegeven. Maar een succésvolle E-Learning is minder eenvoudig.
Wat definiëren we als ‘succes’ in E-Learning?
Vaak worden E-Learnings als succesvol beschouwd als hun inhoud wordt weergegeven in een zodanig doelgerichte structuur dat de student in staat is om de bedoelde informatie en bijbehorende vaardigheid te begrijpen en te verwerven. Bij PINK gaan we een stap verder. Wij beschouwen E-Learning als succesvol als het de student niet alleen een nieuwe vaardigheid laat verwerven, maar deze ook in de praktijk laat toepassen. Zodat de leerstof een waardevolle impact heeft op zijn of haar zakelijke en/of persoonlijke leven. Hoe kun je zo’n impact bereiken met een online leermodule?
Een succesvolle E-Learning cursus herkennen (of maken)
Voorkeuren van studenten variëren . Sommige geven de voorkeur aan lezen, andere kijken graag video’s, en weer andere willen leren terwijl ze onderweg zijn door te spelen op een app of te luisteren naar een podcast. Dat maakt het moeilijk -en tot nu toe onmogelijk- om één specifiek contenttype te bepalen dat in alle E-Learning cursussen moet worden opgenomen. Er is echter wel een aantal algemene succesfactoren die samen een impactvolle online leerervaring vormen.
- Introductie van ‘Het Waarom’: Elke goede online cursus begint met een inleiding die een overzicht geeft van de inhoud en de doelstellingen van de cursus. Een belangrijk aspect om in de inleiding te behandelen is ‘het waarom’: help de studenten begrijpen wat de positieve impact is van de informatie en/of vaardigheid die ze op het punt staan te leren voor hun professionele en mogelijk persoonlijke leven.
- Persoonlijke leerdoelen: Hoewel ieder mens anders is, laat onderzoek zien dat we allemaal eerder geneigd zijn onze doelen te volgen als we ze zelf hebben opgeschreven of met anderen hebben gedeeld1. Een goede E-learning cursus beschrijft dus niet alleen de algemene leerdoelen van de vaardigheid of module, maar wakkert ook intrinsieke motivatie aan door studenten te vragen na te denken over hun persoonlijke doelen.
- Theorie: kort maar krachtig: Natuurlijk bevat elke online cursus theorie die kan worden gedeeld in bijvoorbeeld video’s, documenten, teksten, grafieken of geluidsopnames. De populairste theorie-onderdelen hebben echter allemaal één ding gemeen: ze zijn kort en teruggebracht tot de essentie. De meeste studenten geven niet om elk detail dat met een onderwerp te maken heeft. Ze besteden hun beperkte tijd liever aan het leren van de onderdelen die voor hen en hun dagelijkse routines het meest van belang zijn – en ze willen dit overal en op elk moment kunnen doen.
- Interactieve kennisoverdracht: Het testen van het begrip van de belangrijkste leerstof zorgt er niet alleen voor dat studenten deze nieuwe kennis oppikken en toepassen, maar het biedt ook de mogelijkheid om ze te betrekken met leuke quizzen, reflectieve vragen of spelletjes. Goede antwoorden geven de studenten een gevoel van succes, wat hen motiveert om door te gaan naar het volgende onderwerp.
- Maak het praktisch: Om ervoor te zorgen dat mensen de nieuwe theorie ook echt in de praktijk kunnen brengen, moet een goede online cursus voorzien in praktische hulpmiddelen, checklists en actietips die (echt!) nuttig zijn op de werkvloer. Je kunt studenten ook vragen om na te denken over of te werken met praktische voorbeelden of cases uit hun (werk)leven.
- Motivatie: Een succesvolle E-learning cursus moet in staat zijn de intrinsieke motivatie om te veranderen te stimuleren. Dit kan door een online omgeving te bieden, met grappige video’s, sociale- interactietaken, wedstrijden, leuke on-the-job uitdagingen en andere vormen die mensen stimuleren. De inhoud moet leuk en inspirerend genoeg zijn voor studenten om gemotiveerd te blijven verder te leren en veranderingen met succes door te voeren.
Wat vind jij?
Als je nadenkt over je eerdere ervaringen met online leren, welke hadden de meeste impact op jou? Deel ze hier met ons. We zijn benieuwd naar je gedachten en inzichten!
1 https://www.huffpost.com/entry/the-power-of-writing-down_b_12002348