De wereldwijde gezondheidscrisis die is veroorzaakt door de COVID-19 pandemie, is rampzalig. Daar zijn we het allemaal mee eens. Wij vinden het echter ook belangrijk te wijzen op de andere gevolgen die alle voorzorgsmaatregelen teweeg hebben gebracht. Financiële, sociale, situationele en vele andere factoren zijn door de pandemie beïnvloed. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel, zei een bekende Amsterdammer al. Als de samenleving in staat is er iets van te leren, dan krijgt de pandemie toch nog een positieve wending.
Zo is een normale werkdag voor de meeste professionals drastisch veranderd. De overgang naar een online werkomgeving heeft veel uitdagingen met zich meegebracht. De meesten van ons willen het liefst terug naar hoe het was vóór de pandemie. Maar moeten we niet de kans grijpen te leren van de mogelijkheden die de pandemie met zich mee heeft gebracht en deze op zijn minst verkennen?
Om inzicht te krijgen in verbetermogelijkheden, moeten we eerst kijken naar de huidige werkwijze, en meer specifiek naar die van E-learning. Volgens onderzoek van e-student1 lopen mensen die online leren tegen een aantal problemen op. Dit zijn de belangrijkste:
Toevallig kan ik hier zelf over meepraten. Afgelopen jaar heb ik mijn eerste jaar aan de universiteit volledig online doorgebracht. Daarnaast kreeg ik door mijn betrokkenheid bij Pink E-Learning de kans om ‘achter de schermen’ te kijken bij het opzetten van een online leeromgeving. Met de opgedane kennis en ervaring heb ik een paar maatregelen op een rijtje gezet waarmee organisaties en bedrijven de veel voorkomende valkuilen kunnen voorkomen.
Ik vind het erg belangrijk dat er binnen een organisatie feedback gegeven kan worden in een leeromgeving. De mogelijkheid om antwoorden van je medestudenten, collega’s of leidinggevenden te bekijken en om feedback te krijgen over je eigen vooruitgang is essentieel om online leren persoonlijker te maken. Hoe meer mogelijkheden E-Learning heeft om samen te werken, de voortgang te bekijken of te delen, hoe meer het kan leiden tot leren en samenwerken in het echte leven.
Gelukkig laat het merendeel van de E-learningbedrijven deelnemers leren wanneer zij dat willen. Maar mensen moeten er ook de tijd voor kunnen vinden. Dit is een gezamenlijke uitdaging. Organisaties moeten zich realiseren dat E-learning alleen aanschaffen en aanbieden niet voldoende is. Leren moet een essentieel onderdeel van de bedrijfscultuur en dagelijkse routines worden. De student zelf moet natuurlijk ook zijn best doen om het in de dagelijkse bezigheiden in te bouwen. Een cursus timemanagement en activiteitenplanning is bijvoorbeeld een goede tijdsinvestering.
Ik geloof dat de wil om te leren van het individu moet komen en niet moet worden opgedrongen door een hogere autoriteit of de E-learningorganisatie. Aangezien de student niet gestuurd wordt door vaste cursus-tijdstippen, moet zijn of haar intrinsieke motivatie hoog zijn. Wat helpt is als de leerstof is onderverdeeld in kleine, aantrekkelijke modules die gehaald moeten worden. Zorg voor inspirerende onderdelen, zoals leuke vragen, intrigerende video’s, spelletjes of mogelijkheden om online samen te werken om een werkgerelateerde uitdaging te voltooien.
Al met al denk ik, vanuit mijn persoonlijke ervaring, dat het idee van online leren enorm onderschat wordt. De vrijheid om te kiezen wanneer je werkt lijkt me heel belangrijk voor elk individu. Het stelt mensen in staat te werken wanneer ze willen en hun andere interesses in hun eigen tijd te verkennen. Vooral wanneer het individu initiatief neemt en belangstelling toont om te leren, verloopt het hele proces bijzonder voorspoedig en efficiënt.
1 https://e-student.org/disadvantages-of-e-learning/